onsdag 16 maj 2018

Ytterligare besparingar

Jag har nyligen genomfört besparingsåtgärder i min privatekonomi, för att ytterligare trimma mina redan ganska låga utgifter. 


Jag har tidigare haft en helförsäkring på bilen som kostat mig 398 kr per månad. Kör man runt i en 15 år gammal bil känns det omotiverat att betala så hög försäkringspremie. På två år betalar jag lika mycket som jag hade fått om jag sålt den, vilket är helt galet när man tänker efter.

Istället har jag nu bytt till en trafikförsäkring som kostar mig 122 kr i månaden. Mellanskillnaden blir alltså 3312 kr om året.




Den andra besparingsåtgärden är att jag har lämnat facket. Utan att gå in för mycket på detaljer, så tycker jag bland annat att 545 kr per månad är på tok för dyrt för att vara med i en organisation som bedriver propaganda som jag inte kan sympatisera med. Att gå ur facket sparar mig således 6540 kr per år, vilket är en hel del.

Sammanlagt leder dessa två åtgärder till en besparing om 9852 kr om året, eller 821 kr per månad.

Nedan följer en sammanställning över mina tidigare besparingsåtgärder, för att visa att många bäckar små, i slutändan blir till ganska respektingivande summor.


  • Gå ur kyrkan - 3809kr/år
  • Använda halv diskmaskinstablett - 150kr/år
  • Träna hemma istället för gym - 6998kr/år
  • Sluta med kosttillskott - 3000kr/år
Totalt: 23 809 kr besparing om året.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar