söndag 29 april 2018

Månadsrapport April 2018

Våren är äntligen kommen, och det har blivit dags för årets fjärde månadsrapport!
   Innan jag går vidare med rapporten tänkte jag påminna om de mål jag satt upp för året:


  • Spara 10 000 kr i snitt till kontantinsatsen per månad.
  • Hålla en sparkvot om minst 50% per månad.
  • Investera sammanlagt 15 000 kr på börsen under året, utdelningar borträknat. 

Lön och sparkvot 

Min lön för april blev lite lägre än vanligt på grund av en veckas frånvaro som orsakades av en kraftig influensa. Jag lyckades dock styra upp situationen någorlunda genom lite övertidsarbete.

Lön: 23 404 kr

-10 000 kr till kontantinsatsen som förs över till ett sparkonto hos Akeliusspar med 1,5% ränta.

-2000 kr överfört till Avanza. 

Sammanlagt sparande blir då 12 000 kr, vilket ger en sparkvot om 51,27%.
 Tajt, men jag är väldigt nöjd med det givet förutsättningarna. Jag lyckas alltså nå båda mina månadsmål. Dessutom har jag efter endast fyra månader fört över 13 000 kr till Avanza. Om inget oförutsett inträffar bör jag nå mitt mål om 15 000 kr redan nästa månad.

Detta innebär också att jag nått maxtaket för hur mycket man får ha på sparkontot hos Akeliusspar. Av någon anledning är det max 50 000 kr som gäller där, så nu behöver jag se mig om efter ett nytt sparkonto med attraktiv ränta.


Utdelning april 

Min sammanlagda utdelning under april uppgick till 148,57 kr och fördelades på följande bolag:

  • Cloetta 46,50
  • Coca-Cola 35,97
  • Boston Pizza 29,98
  • Realty Income 36,13
All utdelning är efter avdragen källskatt. 

I övrigt har april varit en bra månad för mina innehav som har stigit 6,48% för de svenska samt 3,25% för de utländska aktierna.

Med vänliga hälsningar, Ekorren 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar