torsdag 31 maj 2018

Månadsrapport maj 2018

Nu har det återigen blivit dags för en månadsrapport, och den här gången är det maj som skall avhandlas. Jag kan börja med att rapportera att mina svenska innehav har sjunkit med -3,71%, medan mina utländska har ökat med 3,16%. Den aktie som har presterat bäst är Realty Income, som stigit med 6,04%.


Lön och sparkvot

Lön: 24 964 kr

- 10 000 kr till kontantinsatsen som förs över till ett nyöppnat sparkonto hos Avanza med 0,6% ränta.

- 3000 kr överfört till Avanza

Mitt sparande blir då sammanlagt 13 000 kr, vilket ger en sparkvot om 52%. Detta innebär att jag nu nått ett av mina sparmål för 2018, nämligen att investera minst 15 000 kr på börsen, utdelningar borträknat. Efter endast fem månader har jag investerat totalt 16 000 kr, och nu är väl frågan om jag ska sätta upp ett nytt mål att sträva efter. Jag får återkomma om det!



Utdelning maj

Maj visade sig bli min bästa utdelningsmånad hittills sen jag började spara i aktier. Inte mindre än nio olika bolag har delat ut en del av sin vinst till mig, och dessa nio är:
  • Kinnevik           255,75 kr
  • H&M                122,50 kr
  • Investor             232 kr
  • Ratos                 400 kr
  • Starbucks          22,28 kr
  • Realty Income  37,49 kr
  • A.O Smith        1,34 kr
  • P&G                 37,29 kr
  • Boston Pizza    31,78 kr

Total utdelning blir då 1140,43 kr, vilket innebär att jag för första gången fått över 1000 kr i utdelning under en enskild månad.


Senaste inköpen



Som ni ser har jag fyllt på i några av mina befintliga innehav, så det går sakta men säkert framåt. Snart är portföljvärdet uppe i 100 000 kr, vilket är en milstolpe jag ser fram emot att nå.
   I och med dessa inköp ökar min förväntade årstakt med 125 kr.

I övrigt sålde jag av min enda aktie i A.O Smith med några procents vinst, och köpte 5 Boston Pizza istället.



3 kommentarer:

  1. Hej Ekorren,

    Hur mycket har du kvar till kontantinsatsen för ditt framtida hus/bostadsrätt? Kul att vi är i liknande situation och delar på samma milstolpe om att nå 100 000 kr i portföljvärde! Ha en trevlig helg :)

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa! Fru Ekorre och jag har sagt att vårt framtida hus får kosta max 2 miljoner, och till det behöver vi då 300 000 i kontantinsats. I nuläget har vi ca 260 000 tillsammans. De hus vi hittills tittat på har dock legat på 1-1,5 miljoner, så i princip skulle vi kunna köpa redan idag. Men det gäller ju att hitta nåt som känns rätt och inte stressa fram.

      Du är den första som kommenterar på min blogg förresten. Kul! Tusen tack för det ☺

      Med vänliga hälsningar, Ekorren

      Radera
    2. Hej igen,

      Absolut, husköp är ju livets dyraste affär - stort lånebelopp och en amortering som kommer följa hela livet i princip. Bara ta det lugnt och spara på tills ni hittat drömhuset! ☺



      Vänliga hälsningar

      Assetsa

      Radera