onsdag 20 juni 2018

Nedskärningarna fortsätter

Efter flera månaders väntan löpte nyligen mitt nuvarande mobilabonnemang ut, vilket möjliggjorde för ytterligare nedskärningar i min budget. 



Kostnaden för mitt gamla abonnemang som låg på 251 kr, har nu bytts ut mot ett som kostar mig 49 kr per månad i tre månader och därefter 99 kr per månad.

Detta innebär för mig en besparing på 152 kr per månad, eller 1824 kr per år.

Jag läste nyligen ett inlägg av Utdelningsseglaren där han skrev om hur stort kapital som behövs för att finansiera vissa månadskostnader enligt 4%-regeln, och därmed kunna finansiera utgiften för evigt.
   Summan på detta kapital får man fram genom att ta sin årsutgift gånger 25 eller sin månadsutgift gånger 300, vilket i mitt fall blir 152×300= 45 600 kr.

Bara genom att byta abonnemang, vilket tog mig tio minuter, så behöver jag alltså spara 45 600 kr mindre än vad jag annars hade behövt för att nå den punkt då jag kan leva på mina utdelningar.

För att visa att  även små besparingar gör stor skillnad, så har jag sammanställt hur mycket jag sparar totalt per år på mina "nedskärningar".


  • Gå ur kyrkan - 3809kr/år

    • Använda halv diskmaskinstablett - 150kr/år
    • Träna hemma istället för gym - 6998kr/år
    • Sluta med kosttillskott - 3000kr/år
    • Gå ur facket - 6540kr/år
    • Byta bilförsäkring - 3312kr/år
    • Byta mobilabonnemang - 1824kr/år
    Totalt: 25 633kr/år

    För att få fram hur stort kapital som hade behövts för att täcka samtliga dessa utgifter gångar jag alltså summan med 25, och får då fram 25×25 633=  641 575kr.

    641 575 kr är en rejäl summa, och det får en att tänka till och inse vilken kraftfull effekt några små enkla åtgärder i ekonomin kan leda till.

    Mvh Ekorren 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar