måndag 2 april 2018

Månadsrapport mars 2018

Mars månad är till ända och det har blivit dags för årets tredje månadsrapport.
   I fortsättningen hade jag tänkt räkna sparkvoten lite annorlunda. Tidigare har jag inkluderat de pengar jag fört över till bil- och resekontot, men efter att ha funderat en del har jag kommit fram till att det egentligen bara är uppskjuten konsumtion. Så från och med nu kommer jag enbart räkna med sparande på börsen samt sparande till kontantinsatsen i min sparkvot. Detta medför att det blir svårare att uppnå mitt mål att kunna spara minst 50 % av lönen varje månad, men det känns ändå mer rätt att göra på detta viset.

Lön och sparkvot


Nedan följer en presentation av marslönen och hur mycket jag lyckades lägga undan av den:

Lön 26 338 kr

-10 000 kr till kontantinsatsen som förs över till ett sparkonto hos Akeliusspar med 1,5% ränta.

-3 500 kr överfört till Avanza


Sammanlagt sparande blev alltså 13 500 kr, vilket ger en sparkvot om 51,25 %.

Mitt sammanlagda sparande hos Akelius uppgår nu till 40 000 kr, vilket innebär att jag efter nästa lön måste se mig om efter ett nytt sparkonto till kontantinsatsen. Hos Akelius får man nämligen ha max 50 000 kr av nån anledning. Det blir till att titta runt lite hos de olika aktörerna och se vilket sparkonto jag finner bäst. Jag vill inte ha nån bindningstid, eftersom jag vid ett eventuellt husköp måste ha snabb tillgång till pengarna.


Utdelning mars

Sammanlagt har jag fått 533,46 kr i utdelning under mars månad. Då är utländsk källskatt borträknad, men den får jag tillbaka inom ett par år. Det är riktigt roligt att min strategi att satsa på utdelningsaktier redan visar resultat, och utdelningen har givetvis återinvesterats i nya aktier vilket snabbar på den så kallade ränta på ränta effekten ännu mer. Det ska bli kul att jämföra min nuvarande utdelning med hur mycket jag kommer få i utdelning om ett år.


Nya inköp

Följande inköp har gjorts på sistonde:





Relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar