måndag 8 januari 2018

Sparskolan

Ibland när folk i min omgivning får reda på hur mycket jag lägger undan varje månad kan de inte förstå hur nån kan spara så stor del av sin lön utan att leva som en asket. Då brukar jag dra till med den gamla klyschan "Det är inte de stora inkomsterna som räknas utan de små utgifterna". Även om det är ett slitet uttryck, så är jag fast övertygad att om att nyckeln till att bli rik verkligen är att hålla nere sina utgifter.

Därför tänkte jag i en serie inlägg som jag valt att kalla "Sparskolan", dela med mig av mina bästa spartips som jag tror att de allra flesta klarar av att genomföra.

Felet som många gör är att de underskattar små utgifters betydelse över tid. "Ett paket tuggummi kostar ju inte så mycket". Tvärtom, menar jag. Tuggummi är ohyggligt dyrt! 512 kronor per kilo kostar en 35-grams påse med "Extra Professional White". Inte ens oxfile kostar 512 kronor kilot!



Vad blir årskostnaden?

När du köper tuggummi betalar du 17,95 för en påse. Inte så farligt kan tyckas, men hur mycket pengar blir det på ett år? Säg att du gör slut på två påsar i veckan, så har du faktiskt spenderat 1866 kronor på nåt du egentligen inte behöver. (Det räcker att borsta tänderna morgon och kväll).

För 1866 kronor kan du köpa 28 pizzor. Eller varför inte fem aktier i Coca Cola?


Nu kanske du känner att du faktiskt har råd att unna dig tuggummi för 1866 kronor om året. Det är ju trots allt inte någon jättesumma. Men kom ihåg de små utgifterna. Detta är ju bara en av alla de små vardagsutgifter som sammanlagt blir ganska mycket pengar.

Mina små utgifter


Här tänkte jag dela med mig av två av mina spartips. Den första är en riktig "no brainer" för oss som inte är religiösa.

❶  Gå ur kyrkan

Om jag hade varit medlem i kyrkan så hade jag betalat 3809 kronor per år. Det är en ganska stor besparing i mitt tycke.

➋ Använd bara halva diskmaskinstabletten

Lite extremt kan tyckas men disken blir precis lika ren som om du hade använt hela tabletten. Testa själv! 
   Vi diskar cirka 300 gånger om året och en tablett kostar en krona, så för oss blir det en besparing på 150 kronor om året. Det kan du köpa en Castellum-aktie om året för.

Så med två enkla tips som inte innebär någon som helst uppoffring i vardagen har du sparat knappt 4000 kronor extra på ett år. Så enkelt är det!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar