söndag 7 januari 2018

Välkomna till Ekorrens pengablogg!

Med detta första blogginlägg någonsin i mitt liv vill jag hälsa er alla varmt välkomna till Ekorrens pengablogg.
  I dagsläget har jag egentligen inga konkreta mål med bloggen, förutom att få skriva av mig om ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat; nämligen pengar och ekonomi. Det är lätt att ens omgivning får uppfattningen att man skulle vara snål eller girig när man bara pratar om pengar hela tiden. I egenskap av anonym ekorre får jag möjlighet att prata ekonomi tills jag tuggar fradga.



Jag har alltid varit väldigt sparsam (är en fjärdedels smålänning), men fick under min uppväxt aldrig lära mig om aktier, fonder eller pension.
   När jag var runt 25 hade mitt lokala bankkontor ett erbjudande om en månads gratis träning på ett gym i närheten om man gick på ett rådgivningsmöte. Banktjänstemannen fick mig till att börja spara några hundralappar i månaden i fonder, vilket jag är väldigt glad för nu några år senare. Det innebar att jag slapp börja från noll när jag väl fick upp ögonen för det här med aktier och fonder.

Det var när jag råkade snubbla över bloggen rikatillsammans.se som jag på allvar ville försöka bygga min egen pengamaskin, och förde över mitt fondsparande från Swedbank till Avanza på grund av förmånligare fondavgifter.

Nu efter ett halvår hos Avanza har jag valt att byta från fonder till aktier istället. Inte för att jag tror det gör så stor skillnad ekonomiskt, utan helt enkelt för att det verkar roligare med aktier samt att jag gillar tanken på att man får utdelningen direkt på sitt saldo. Två bloggar som framförallt har inspirerat mig och gett mig mod att själv våga investera i aktier är miljonär innan 30 och kronan till miljonen. Tack för det!!!

Så än en gång; varmt välkomna att följa Ekorrens resa mot ett rikare liv!

  
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar