söndag 29 mars 2020

Månadsrapport mars 2020

Vilken tid vi lever i! Halva jordklotet är mer eller mindre satt i karantän och på börsen har det varit rena blodbadet de senaste veckorna. Detta är dock inget som påverkar min strategi nämnvärt, utan jag kör på som vanligt och fyller på mina innehav varje månad. Nu är ett ypperligt tillfälle att gå in på börsen då i stort sett allt ser billigare ut än på länge. Sedan vet man ju inte hur mycket till det kan sjunka, men så länge man sprider ut sina köp månadsvis så bör det bli bra!

Jag räknar dock med kraftigt sänkt utdelning i år på grund av de stora utmaningar som väntar många företag nu när stora delar av samhället stängt ner. Detta är inget jag grämer mig över och det är inte synd om mig på något sätt. Det finns de som riskerar att stå helt utan inkomst framöver, och det är dem jag oroar mig för.

Både herr och fru Ekorre jobbar inom branscher som inte påverkas av lågkonjukturer, så vi kommer att klara oss alldeles utmärkt genom den här krisen så länge vi får vara friska.

Lönen för mars månad landade på 27 558 kr och av dessa amorterade jag av 4000 kr på huslånet samt förde över 12 000 kr till Avanza.
   Sammanlagt sparande blir då 16 000 kr vilket ger en sparkvot på 58%.

Belåningsgraden på huset ligger just nu på 81%.

Under månaden som gått har jag köpt följande aktier:


  • 3 st Boston Pizza
  • 56 st Industrivärden



Följande bolag har delat med sig av sin vinst till mig under mars:

  • Castellum - 396,50 kr
  • Axfood - 375 kr
  • EPR - 208,50 kr
  • Realty Income - 61 kr
  • Johnson&Johnson - 108 kr
  • Boston Pizza - 85 kr

Totalt blir det 1243 kr vilket är en ökning med 50% jämfört med mars föregående år då jag fick 821 kr i utdelning. Det är även det högsta belopp jag fått hittills under en enskild månad.

Ta hand om er och era familjer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar