söndag 1 mars 2020

Månadsrapport februari 2020

Som jag nämnde i min förra månadsrapport så hade jag en del frånvaro från jobbet på grund av influensa, och när jag blivit fri från den och hunnit arbeta två veckor så var det dags igen! Blev sängliggandes en hel vecka och är ännu inte fullt återställd. Detta resulterade i att även februarilönen blev lägre än vanligt på 24 576 kr. Nu hoppas jag att jag får vara frisk i fortsättningen, för annars blir det svårt att nå mina uppsatta mål. Året har ju inte börjat optimalt precis, så jag ligger redan efter ganska så rejält.

Utöver det så är portföljvärdet under 300 000 kr igen efter den senaste tidens börsnedgång i spåren av Coronavirusets framfart. Ingen vet hur detta kommer att sluta, är det början på en sprickande bubbla vi ser eller kommer det vara bortglömt om ett halvår?
   Då jag inte har tillgång till nån spåkula, så väljer jag att köra på som vanligt och fylla på mina innehav varje månad. Det blir säkert bra i slutändan.

Från lönen förde jag över 6500 kr till Avanza samt amorterade 4000 kr på huslånet, vilket ger en sparkvot på 43%. Detta innebär även att belåningsgraden på huset i dagsläget ligger på 81,4%.


Under februari har jag köpt följande aktier:


  • 2 Westrock Company
  • 6 SCA
  • 2 Castellum
  • 15 Cloetta
  • 25 Axfood
  • 5 Handelsbanken


Följande bolag har delat ut en del av sin vinst till mig under månaden som gått:

  • Boston Pizza - 98 kr
  • AT&T - 249 kr
  • Omega Healthcare - 260 kr
  • Realty Income - 61 kr
  • EPR - 205 kr
  • Starbucks - 48 kr
  • Westrock - 206 kr


Totalt blir det 1127 kr, vilket är en ökning med 335% jämfört med februari 2019 då jag fick 336 kr i utdelning.

Jag noterar att efter två månader har mina utländska aktier redan gett mer i utdelning än under hela 2018. Så snabb utveckling hade jag absolut inte räknat med när jag köpte mina första aktier i januari det året, vilket bådar gott inför framtiden.

Med vänlig hälsning, Ekorren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar