fredag 12 januari 2018

Gårdagens inköp

Igår hade äntligen de sista pengarna från försäljningen av mina fonder landat på kontot. Det kommer nog dröja många år tills jag kan köpa aktier för 80 000 kronor igen, så jag passade verkligen på att njuta.

Svenska aktier 

Jag har delat upp mitt sparande, så att mina svenska aktier ligger i ett ISK och de utländska i en kapitalförsäkring. 

De inhemska köpen blev följande:

200 st Ratos
25 st H&M
58 st Castellum 
18 st Axfood 
28 st Kinnevik 
26 st Investor
8 st Cloetta

Med dessa aktierna tycker jag mig fått till en hyfsad spridning mellan olika branscher. Ratos och framförallt H&M har ju som bekant inte haft en jätterolig utveckling på sistone, men jag hoppas att de på sikt kommer att vända skutan åt rätt håll.

Bland annat tror jag att den här satsningen är helt rätt väg att gå för H&M. 

Annars är det väl inte så mycket att säga. Jag tror att det är sunt att investera i stora stabila bolag med fin historik.

Utländska aktier 

Utöver de svenska bolagen så köpte jag följande utländska aktier:

35 st Boston Pizza Royalties Income Fund
7 st Procter&Gamble
4 st Johnson&Johnson 
13 st Coca-Cola 
23 st Realty Income Corp
10 st Starbucks 
5 st Disney 

Återigen är det stora bolag som varit med länge och uppvisar en fin historik. Värt att  notera är att Coca-Cola, Procter&Gamble och Johnson&Johnson är så kallade "dividend aristocrats". Det vill säga bolag som har höjt sin utdelning minst 25 år i rad. Som vanligt är det ingen garanti för framtida avkastning, men det är ju minst sagt ett gott tecken.

I övrigt så är Boston Pizza Royalties Income Fund och Realty Income Corp två fina bolag med utdelning varje månad. Egentligen spelar det kanske ingen större roll, men jag måste erkänna att jag gillar tanken på att ha en stadig inkomst som tickar på varje månad.

Min nya timlön

Preliminärt ger dessa aktierna mig en utdelning på 2936 kronor om året. Det blir drygt 8 kronor per dag, vilket ger mig en "timlön" på den astronomiska summan 33 öre.

Jag har sett andra bloggare räkna på detta sättet och jag gillar att man kan mäta sina framsteg i små summor. Det blir mer konkret på nåt sätt.
   Nu är det bara att kriga på härifrån. Vem vet, om ett halvår kanske jag har 40 öre i timlön?

Ha en riktigt trevlig helg  allihopa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar