lördag 17 februari 2018

Nu har utdelningen kommit

Skrev för tio dagar sen ett inlägg där jag undrade när den första utdelningen skulle komma. Enligt Nasdaqs hemsida så delar till exempel Realty Income Corp ut den 15:e februari om man köpt aktien före den 31:e januari. Så igår morse när jag loggade in på Avanza, såg jag till min stora förtjusning att utdelningen äntligen landat på saldot.



Ingen jättesumma direkt, dessutom drogs det 11.87 kr i utländsk källskatt vilket jag så småningom kommer få tillbaka.

Men ändå en häftig känsla att ha tjänat nästan 80 kr under natten medan jag låg och sov. Än så länge räcker inte utdelningen till för att köpa någon ny aktie av mina nuvarande utländska innehav, så det kommer bli en milstolpe den dagen jag kan göra det.

Nästa utdelning blir i slutet av månaden, och då är det Starbucks samt Boston Pizza som delar ut.


Lönekontot tomt

På tal om nåt helt annat så veckohandlade jag igår för de sista pengarna jag hade kvar på lönekontot, vilket innebär att jag har 0 kr kvar att leva på innan nästa löning. Nu kanske det verkar som dålig planering att pengarna inte räcker månaden ut, men det är faktiskt precis tvärtom. Lönen kommer på fredag om sju dagar, och jag ska inte veckohandla nästa gång förrän om åtta dagar.

Som ni märker är det en väldigt tajt budget, och så länge det inte dyker upp några oförutsedda utgifter under veckan kommer jag klara det. Jag väljer att se det lite som en tävling mot mig själv. Hur många dagar kan passera utan att jag gör av med några pengar?


Hur länge kan ni klara er utan att spendera pengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar