måndag 7 oktober 2019

Månadsrapport september 2019


Det glimmar av guld och klaraste rött,det prasslar så sakta i parken,ty hösten är kommen, och björkar och lönn de fäller nu bladen till marken.


Så börjar "Höstvisa" av Elsa Beskow, och med de vackra raderna vill jag inleda min månadsrapport för september. Nu när vi fått poesin avklarad, så tänkte jag gå direkt på siffrorna:

Lönen landade på 27 687 kr, och av dessa amorterade jag 4000 kr samt förde över 10 000 kr till Avanza för att köpa aktier. Detta ger en sparkvot på 50,5%.

Sedan vi köpte huset i april så har belåningsgraden sjunkit från 85% till 83,2%. Vi amorterar tillsammans ungefär tre gånger mer än vad staten kräver av oss, och anledningen till det är helt enkelt att det känns tryggt. Vi hade säkert kunnat få högre avkastning på börsen för de pengarna , men när man har barn att tänka på blir man lite mer defensiv, och dessutom så vill vi så snabbt som möjligt komma ner till 60% belåningsgrad för att på så sätt ta del av de förmånliga bolåneräntor som bland annat Avanza erbjuder.

Under september har jag köpt följande aktier:

  • 27 AT&T
  • 107 Handelsbanken 

Köpet i Handelsbanken finansierades genom att utnyttja Avanzas superlån till 0% ränta. Funderar på att göra likadant i min kapitalförsäkring, där mina utländska innehav ligger. I dagsläget skulle jag få låna drygt 5000 kr där utan att behöva betala ränta.


Följande bolag har delat ut pengar till mig under månaden som gått:

  • Castellum - 305 kr
  • EPR - 58 kr
  • Realty Income - 59 kr
  • Johnson&Johnson - 73 kr
  • Boston Pizza - 94 kr
Totalt blir det 589 kr, vilket är en ökning med 58% jämfört med samma månad 2018 då jag fick 373 kr i utdelning.

Ha en trevlig höst allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar