söndag 3 februari 2019

Månadsrapport januari 2019

Det har blivit dags för årets första månadsrapport, exakt ett år efter den allra första rapporten jag skrev på bloggen då den var ny.

Min inkomst för januari blev 25 096 kr, och av dessa förde jag över 5000 kr till Avanza att köpa aktier för. Detta ger således en sparkvot på blygsamma 20%.

Mitt mål för 2019 är att köpa aktier för minst 10 000 kr i månaden samt att ha en sparkvot på 50%.
   Så vad är då anledningen till att jag misslyckas så fatalt med dessa mål? Jo, det är så att herr och fru Ekorre äntligen har köpt hus! Vi har länge letat efter något som känns rätt och som ligger i rätt område, och häromveckan hittade vi så äntligen vad vi sökt efter.

Pengarna vi sparat till huset räcker med råge till kontantinsatsen, lagfarten och pantbrevet. Sedan så är det lite vi måste fixa med huset när vi flyttar in, och det är därför jag valt att föra över 10 000 kr från januarilönen till ett huskonto istället för att köpa aktier. Därav den låga sparkvoten, men känner ändå att det är rätt prioritering att göra. Eventuellt blir det likadant nästa och nästnästa månad med innan vi flyttar in, men därefter bör jag kunna lägga krutet på aktieköp som planerat.


Utdelning januari:

Följande bolag har delat med sig av sina vinster till mig under januari.


  • Realty Income - 49,39 kr
  • Digital Realty Trust - 18,05 kr
  • Walt Disney - 46,72 kr
  • Boston Pizza - 75,25 kr
Totalt efter avdragen källskatt: 161 kr.



Utöver det har jag köpt på mig:

1 st Johnson&Johnson
2 st Kinnevik
6 st Handelsbanken A
3 st Axfood
25 st Cloetta B
5 st Castellum
7 st SCA B
2 st Investor B


Hoppas alla får en riktigt trevlig månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar