måndag 29 oktober 2018

Månadsrapport oktober 2018

Hej allihopa! Nu är stunden kommen för årets tionde månadsrapport, och vilken månad det har varit! Börsen visar mestadels röda siffror, men det är inget att hänga läpp för. Jag väljer att se det som ett ypperligt tillfälle att fylla på mina innehav till ett nedsatt pris.





 Hur länge den nedåtgående trenden håller i sig återstår att se. Jag har själv ingen aning, så jag fortsätter med min strategi att sprida ut köpen månadsvis. Det blir säkert bra i längden!





Vilka aktier har då gått bäst i denna surbörs? Under oktober månad så har dessa tre kämpar presterat bäst:

  • Realty Income       +4,96%
  • Starbucks               +2,16%
  • Omega Healthcare +0,37%


Lön & sparkvot

Lön: 27 512 kr

- 10 000 kr till kontantinsatsen som förs över till ett sparkonto med 0,6% ränta.

- 1600 kr överfört till Avanza.

Sammanlagt sparande blir precis som förra månaden 11 600 kr, vilket ger en sparkvot om 42%. Det är åtta procentenheter lägre än min målsättning, men jag är trots det ändå hyfsat nöjd. Återigen är det en prioriterad semesterkassa som ställer till det lite. Jag ser verkligen fram emot 2019, för då har jag inte samma press på mig att sätta undan pengar till resor och kontantinsatsen, utan kommer istället kunna lägga det mesta av krutet på börsen. Det är nästan så man hoppas att surbörsen håller i sig året ut.


Inköp oktober

Under månaden som gått har jag sålt av Procter&Gamble med en liten vinst och för de pengarna köpt in:
  • 7 st At&T
  • 4 st Omega Healthcare Investors
  • 2 st Digital Realty Trust
För förra månadens utdelning köpte jag en styck aktie i Coca Cola.

För pengarna jag förde över från lönen fyllde jag på mitt näst minsta innehav SCA med 18 nya aktier.


Utdelning oktober

Följande bolag har delat ut en del av sin hårt förvärvade vinst till mig:

  • Boston Pizza - 59,07 kr
  • Coca Cola - 38,69 kr
  • Realty Income - 38,35 kr
Total utdelning efter avdragen källskatt blir 136,11 kr.


Ha en supertrevlig november!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar