torsdag 1 mars 2018

Nya inköp

Nu är det några dagar sedan lönen kom, och jag tänkte dela med mig av om vilka aktier jag har köpt under veckan.

Följande inköp blev det:

  • 12 st Boston Pizza 
  • 18 st Cloetta 
  • 8 st Handelsbanken
  • 7 st SCA
  • 6 st Castellum  
  • 3 st Axfood 
  • 1 st Investor 
  • 1 st Kinnevik 

Jag köpte alltså inte in några nya aktier den här gången, utan fyllde endast på mina befintliga innehav. På sikt är tanken att jag ska äga minst 40 olika aktier totalt. Har en hel del bolag på bevakning, men har inte riktigt bestämt mig ännu för vilka det blir. Funderar bland annat på Sampo och Latour.

Tack vare veckans inköp ökar min utdelning med 232 kr om året. Inte särskilt mycket, men ändå ett steg i rätt riktning. För att inte bli modfälld och känna att det går för långsamt, så försöker jag tänka att det motsvarar 232 pantburkar eller 3 pizzor eller nåt liknande.

Utdelning i februari


Sammanlagd utdelning i februari blev 103 kr. Återigen ingen hissnande summa direkt, men jag gläds ändå då detta blev min första månad någonsin med utdelning. Det roliga med att vara utdelningsinvesterare är att man ser resultatet så snabbt och konkret. Det var ju först i januari jag bytte från fonder till utdelningsaktier, och redan har det trillat in lite pengar på saldot. Det motiverar mig nåt enormt att fortsätta spara och se utdelningen växa sig större månad för månad!

I övrigt så gav jag fru Ekorre ett "presentkort" på en Disney-aktie när hon fyllde år för några dagar sen. En del kanske tycker det är udda att ge bort aktier till nån som fyller år, men jag kan inte tänka mig en bättre födelsedagspresent. Det är ju en gåva som varar hela livet och som dessutom bara växer sig större med tiden.

Kan ni tänka er att ge bort aktier som en gåva vid födelsedagar, jul o.s.v?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar