söndag 28 januari 2018

En oväntad bonus

Tydligen finns det människor som inte bryr sig om att trygga ekonomin inför ålderns höst.
   Lite försynt ställde jag häromdagen  frågan om det är nån som pensionssparar på jobbet. Jodå, det gjorde ju alla mer eller mindre. Den som stack ut lite var kollegan som fortfarande sparar i ett IPS-konto, och glatt berättade att banken vid ett flertal tillfällen uppmanat honom att byta pensionssparande.

I ett individuellt pensionssparande  (IPS) fick man fram till 1:a januari 2016 göra skatteavdrag på sitt sparande. Efter skatteavdraget togs bort är det inte längre förmånligt att göra några fler insättningar, då detta innebär en dubbelbeskattning.


Man kan inte tvinga nån att intressera sig för något, men nog tycker jag det är anmärkningsvärt att inte bry sig mer än så om sin privatekonomi. Man skapar ju trots allt sina egna förutsättningar för en rik ålderdom. Och då menar jag inte bara rent pengamässigt.

Min egen pension då?

Jag fick till skillnad från mina föräldrars generation, rådet att börja spara till pensionen i tid. När jag var 24 började jag sätta undan några hundralappar i  månaden på ett IPS-konto, utan att egentligen veta vad det innebar. När avdragsrätten togs bort slutade jag göra fler insättningar, då det inte längre lönade sig.

I efterhand när jag blivit mer påläst så har jag verkligen stört mig på att man inte kan plocka ut pengarna förrän man fyller 55. Det är ju en hel evighet tills dess!

Men för ett tag sen började jag nysta i om det inte gick att få ut pengarna i förtid. Och till min stora förtjusning, så gick det tydligen att göra det om den totala summan på ens IPS inte överstiger ett prisbasbelopp.


Ett prisbasbelopp för 2018 är 45 500 kronor.

Vilken tur för mig då att jag inte hunnit spara så mycket! 
   Jag skrev till banken och meddelade att jag ville avsluta mitt IPS, och det var inga problem.  Jag hade förväntat mig att de skulle krångla eller sätta sig på tvären, men efter några dagar hade jag pengarna på mitt lönekonto. 

Observera att om du avslutar ditt IPS så betalar du 30% i skatt på hela beloppet. Men det får man ju ändå göra förr eller senare.

Jag funderade länge på vad jag skulle göra med den klumpsumma jag fick in på kontot. Skulle jag lägga det på kontantinsatsen eller köpa aktier för rubbet? Till sist valde jag att lägga pengarna på mitt resekonto. Lite omoraliskt kan tyckas att ta pengar som egentligen var tänkta att gå till pensionen för att använda till nöjen, men de pengarna täcker i stort sett hela den resan som jag planerar att göra lite längre fram i år. Det innebär att jag istället för att föra över cirka 2000 kr från lönen varje månad till en framtida semester, istället kan fokusera på att spara ihop till min kontantinsats.

Visst är det märkligt hur det känns som en gratis bonus när man får en större summa pengar till "skänks" så där plötsligt. Jag började som sagt att pensionsspara när jag var 24, och de där 300 kronorna i månaden är verkligen ingenting jag saknat. Det är ytterligare ett bevis på hur små summor över tid kan ge riktigt fina resultat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar