onsdag 31 januari 2018

Sparskolan del 2

Välkomna till ännu ett inlägg som handlar om hur jag gör för att hålla nere mina utgifter så mycket som möjligt. Tanken med denna artikelserie är att visa att vem som helst med enkla medel kan spara mer än vad man tror. Notera att dessa tips bygger på sådant jag själv har gjort för att dra ner på utgifterna, och således kanske inte passar alla. Men förhoppningsvis kan det ändå fungera som nån slags inspiration.


Träning

Träning och en hälsosam livsstil är en trend som slagit igenom med full kraft det senaste årtiondet. Mycket tack vare träningsbloggar, instagram och andra sociala medier. Även Crossfit som uppstod i USA och sen spred sig som en löpeld över världen har bidragit till ett växande intresse för träning.

I sann kapitalistisk anda har marknaden inte varit sen att dra nytta av detta. Det säljs dyra träningskläder, kosttillskott och träningsredskap. 

Snitsig pulsklocka som bland annat ska få dig att sova bättre med hjälp av "personlig insikt". Endast 3490 kronor!


Jag tycker att det är jättebra att fler väljer att ta tag i sin hälsa, men frågan är hur mycket pengar det egentligen behöver kosta? Jag får till exempel inte bättre resultat av att träna i en dyr funktionströja för 399 kr, som jag får av att träna i en gammal urtvättad T-shirt för 60 kr. Inte heller tror jag att en miljon kosttillskott gör sååå stor skillnad för oss vanliga motionärer. En sund kosthållning räcker gott och väl för de flesta.

Men är det nåt som man faktiskt ska lägga pengar på så är det ändå sin hälsa. Att betala för ett gymkort ser jag som en investering för framtiden. Nästan som att köpa aktier, fast kanske ännu viktigare.

Jag valde nyligen att inte förnya mitt gymkort då det gick ut. Inte av ekonomiska skäl, utan därför att det helt enkelt tog för mycket tid i anspråk. Även om jag trivdes på gymmet så kände jag att det inte var värt att betala medlemskap om jag ändå bara hinner träna där två gånger i veckan.
   Detta innebär för mig en besparing på 6998 kr om året, men en oväntad bieffekt som jag inte hade räknat med är hur mycket mindre stressad jag känner mig om dagarna. Alla som är fast i ekorrhjulet med jobb och småbarn vet hur svårt det kan vara att planera in sina gymbesök på vardagarna. Helt plötsligt har jag frigjort en massa tid som jag inte hade innan, och det är en fantastisk känsla!

Nu innebär inte detta att jag slutat träna för det, utan jag lyckades komma över en gratis skivstång och lite vikter, så nu kan jag utföra de flesta basövningarna hemma. Har man inte tillgång till vikter kan man alltid göra armhävningar, situps, plankan eller bara ut och springa eller cykla. Det behöver inte vara svårare än så.

I samband med allt detta valde jag också att sluta helt med proteinpulver och kreatin, som är de enda kosttillskotten jag använt mig av. Detta innebär för mig en besparing på cirka 3000 kr om året.


Dessa två åtgärder sparar mig alltså 9998 kr om året tillsammans. Den summan räcker exempelvis till att köpa 97 stycken aktier i Latour.



Nedan följer en sammanställning över mina tidigare besparingsåtgärder, för att visa hur många små utgifter kan bli till ganska stora belopp i slutändan.


Träna hemma istället för på gym:   6998 kr
Sluta med kosttillskott:                    3000 kr
Gå ur kyrkan:                                      3809 kr
Använda halv diskmaskinstablett: 150 kr

Totalt:                                             13 957 kr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar